Hälsporre, plantarfasciit

Plantarfasciit, också kallad hälsporre är en överbelastningsskada i en senplatta under foten. Idrottsutövare med ovanligt högt eller lågt fotvalv anses mest utsatta men detta är vanligt även hos vardagsmotionärer. Det kan ibland finnas en benutväxt, en så kallad sporre, där senan fäster in vilket kan ses på skelettröntgen. Oftast är det inte sporren som orsakar smärtan, utan just en irriterad sena. Med röntgen kan man inte avgöra om senan är irriterad. Förutom en klinisk undersökning är ultraljudsundersökning ett effektivt redskap för att diagnostiera tillståndet och för att se i vilken fas senan befinner sig i såväl som förekomst av en eventuell sporre. Detta avgör den efterföljande behandlingen.

Symtom och besvär: Vid plantarfasciit sitter smärtan i den bakre delen av fotvalvet mot hälen och uppkommer ofta vid stående på hårt underlag eller vid promenader eller löpning. Även vilovärk och morgonstelhet är vanligt.

Behandling: De första veckorna efter besvärets uppkomst rekommenderar vi avlastning med tejpning och anpassade sulor. Detta hjälper vi gärna till med på kliniken. Muskulär behandling kring fot och underben kan också hjälpa till att avlasta området. Om besväret blivit långvarigt har läkningsprocessen stannat av och vi rekommenderar då stötvågsbehandling i syfte återskapa läkningsprocessen. Även stretching och rörlighets-/träningsövningar ingår i behandlingen.

Hälsenesmärta - Achillestendinopati

Smärta i hälsenan beror oftast på längre tids överbelastning eller akut skada.

Hälsenebesvär drabbar vanligen idrottsaktiva på både motions- och elitnivå. Allt från friidrott till vanlig motionslöpning. Ofta kan orsakerna vara enformig belastning, ökad träningsmängd, byte av underlag, pronation, stela eller svaga vadmuskler, nedsatt ledfunktion i fotleden eller dåliga skor.

Den akuta skadan kan vara en bristning i senan med en blödning och svullnad som följd vilket ger upphov till smärta.

Symtom och besvär: Vanligt är morgonstelhet, smärta under och efter aktivitet, tryckömhet, svullnad över senan. Senan kan gnissla/knarra eller knäppa vid rörelse, ha nedsatt styrka och orsaka hälta.