Tennisarmbåge - Musarm - Lateral epikondylit

Tennisarmbåge är ofta ett resultat av repetitiv och långvarig belastning av underarmens fingersträckarmuskulatur.

Smärtan sitter på utsidan av armbågen och kan sprida sig ner till underarm och hand. Typiska symtom är smärta och eventuellt svaghet vid griprörelse och vridning av hand/underarm, t.ex. när man häller upp något i ett dricksglas eller lyfter något tungt.

Behandling: de närmsta veckorna efter debut rekommenderar vi avlastning av området. Behandling av arm/skuldra/nacke lindrar vanligtvis smärtorna. Om besvären blivit långvariga är stötvågsbehandling ofta en effektiv behandlingsmetod.

Golfarmbåge - Medial epikondylit

Irritation i det gemensamma böjsenefästet över den inre knölen på armbågen kallas ofta för golfarmbåge. Tillståndet uppkommer dock lika ofta i samband med andra idrotter eller arbete som belastar armen och armbågen på ett ofördelaktigt sätt.

Orsaken är framför allt upprepat arbete med handleden där den böjs under samtidig belastning. Ömhet om man trycker på det gemensamma muskelfästet på insidan av armbågen är typiskt.

Ett test för att se om man har golfarmbåge är att terapeuten håller emot när patienten böjer handleden. Detta test ger då en smärta som du känner igen och som kan stråla ner längs insidan av underarmen.

Hur blir jag av med det?

Först och främst måste rätt diagnos ställas, vilket vi gör med hjälp av en specifik testmetodik samt att vi tittar in i strukturen med ultraljudsdiagnostik.

För att komma till rätta med besväret kan vi använda stötvågsbehandling och anpassade övningar.

De flesta kan återvända till idrottsutövning ca 2-3 veckor efter behandling under förutsättning att smärtorna försvunnit.